7/20/12

Life is A Roller Coaster Ride :)

Assalammualaikum ,

Jari-jemari rindu menari di atas keyboard. 

Let's get straight to the point. Hidup ini ibarat satu ride roller coaster. MD tahu korang semua tahu apa itu Roller Coaster. Selalu ada dekat Taman-Taman Tema macam Genting Highlands, Berjaya Times Square dan kat Fun Fair cikai pun ada.


Best kan? Kejap naik atas. Turun bawah. Naik atas balik. Turun balik. It was design for fun and character building. Melatih diri untuk menjadi berani menghadapi kelajuan yang pantas, litar yang berbahaya dan jantung macam nak tercabut dari jasad.




But is life the same thing as a Roller Coaster Ride?

MD kata ya !
Kenapa? Mengape? Bagaiman?


Sebab life pun ada ups and downs. Macam roller coaster juga. Bila dah naik. Tak boleh nak stop. Tak boleh nak pause. Tak boleh nak skip. Apa pun jadi kene face it heads on. Pernah ke nampak orang yang naik roller coaster sekerat jalan je? Tiba-tiba roller coaster tu stop. Dia turun pastu roller coaster tu pun sambung jalan. Pernah? Theme park mana yang buat macam ni mesti alami keruguian.


Hidup/life pun sama. Once we were born. No turning back. Kita sendiri dah dalam satu ride yang bernama kehidupan. Tak boleh stop/pause/skip. Hook by crook. Kene harungi juga sungai dugaan dalam kehidupan. Tiada pengecualiaan dan tiada alasan.


Kejayaan orang yang naik roller coaster adalah apabila dia dapat habiskan perjalan roller coaster tu. Starting sampai lah habis. Same goes for life. Kita akan betul-betul berjaya apabila kita mati dalam keadaan kejayaan. Apabila ride yang bernama life ni yang nak stop bukan kita yang nak dia stop.


Tadi MD cakap roller coaster ride ni boleh build character kan? Hidup bukan boleh build character. Hidup memang untuk build character ! Baik atau buruk itu berpandukan individu-individu itu tersendiri. Whatever happens in life. Kita mesti hadapi dengan kuat.


Ups and downs are natural. Semua orang hadapi dugaan. Semua orang ada zaman kegemilangan dan kejatuhan. The most important part about life is getting up after a bad fall. Yes that is life. So, sepatutnya kita tak patut rasa lemah atau mahu putus asa.


Sebab semua orang lalui benda yang sama. Liku-liku yang sama. Cuma mungkin dalam situasi yang berbeza-beza. Kita mana tahu kan. Tuhan Maha Bijaksana. Dia telah rancang segala likuan dalam kehidupan kita.


Jadi mengapa perlu merungut? Apabila disebalik segala kesusahan. Disebalik segala ups and downs ada banyak hikmah yang tersembunyi.


Just smile when it comes to facing life. It will all be okay with a positive mind.
-Midnight Dweller


OH, sebelum terlupa.



Selamat menyambut ramadhan wahai pembaca-pembaca blog LazerUser :) Kami di LazerUser mengharapkan dan mendoakan ramadhan kali ini lebih bijak digunakan dan lebih bermakna dari yang lalu. Kami memohon maaf atas segala kesalahan dan kesilapan kami. Semoga kita sentiasa dilimpahi Rahmat Ilahi.

No comments:

Post a Comment