10/6/11

Kematian.

Ya Allah!

Sungguh leka dengan dunia sendiri, sehingga terlupa akan kawan sendiri.

Baru-baru ini aku dapat tahu kawan baik aku dah meninggal. Inalillah.

Dia kawan baik aku masa aku stay kat Melaka dulu, first time jumpa masa darjah dua. Dialah kawan baik aku yang pertama. Tapi sayang masa aku darjah empat aku terpaksa pindah JB. Masa itu kesedihan meninggalkan kawan sangatlah terasa. Aku ingatkan lepas pindah dah tak contact lagi tapi alhamdulillah dia selalu juga call aku.

Bermula alam sekolah menengah, aku da mula jarang contact dia. Bila ada berita baru call. Setiap kali dia couple dia akan call aku dan setiap kali aku couple aku akan call dia. Begitu juga bila break. Dia sentiasa ada sewaktu aku perlukan nasihat dan aku ingin berfikiran yang aku sentiasa ada ketika dia perlukan aku. Aku masih ingat kali terakhir aku call dia pada 18 Mei 2011. Masa tu aku baru couple. Tak silap aku masa tu dah pukul 3-4 pagi.

Aku: Hoi, kau tengah buat apa?

Dia: Aku tengah tidur la gila.

Aku: Awalnye? Malam masih muda la!

Dia: Hotak kau la! Sekarang dah pagi, bukan malam! Yang kau call aku kenapa?

Aku: Teka.

Dia: Mesti kau dah couple kan? Happy semacam je.

*30 minit di habiskan bercerita tentang awek aku masa itu*

Dia: Baguslah kau bahagia. Jangan sakit hati nanti sudahlah.

Aku: Takkanlah. Kali ni aku serious, aku dah fikir sampai ke kahwin tau!

Dia: Confirm ke kahwin?

Aku: Mestilah! Nanti kalau aku kahwin kau jadi pengapit tau.

Dia: Aku tak boleh nak janjilah, takut tak sempat. Dah lah, aku nak tidur, bye.

Aku: Bye.

Takut tak sempat. Huh, sekarang aku faham maksud dia. Tak sangka ni cara perpisahan kita. Selama lapan tahun kita berkawan dia tak pernah buat aku muak dengan dia. Menyesal sebab tak angkat call dia dulu, aku terlalu khayal bercinta masa tu sehingga terlupa kawan yang sudah lama di sisi. Aku dapat tahu pasal kematian kau pun sebab nak beritahu kau yang aku dah clash. Terkejut bila phone kau off maka aku call la rumah kau. Mak kau yang angkat masa tu. Bila aku tanya kau ada tak, mak kau beritahu aku kau dah tiada. Kau dah pergi selamanya.

Tergamam.

Aku tanya bila dia meninggal, mak dia beritahu aku 3.8.2011. Kejutan lagi. Rupanya dah sebulan dia meninggal.

Aku tanya meninggal sebab apa, mak dia beritahu aku dia accident.

Tangisan. Panggilan diletakkan dan henfon dibaling.

How can God take him away when he was so damn close to me?

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Pesanan: Hargai kawan anda. Jangan menyesal kelak. Kita tak tahu bila ajal akan datang.

Stinson: Kesedihan ini lebih teruk dari kehilangan kekasih.

No comments:

Post a Comment